Workshop Pim Ras

Vandaag heb ik een workshop gevolgd bij zilveren camera winnaar Pim Ras. Pim is een van de grotere Nederlandse sportfotografen. Nu heb ik (nog) niet veel ervaring in de sport fotografie. Pim is daarin heel vroeg begonnen en fotografeert vooral veel voetbal. Bekende van mij weten wat ik met voetbal heb, eigenlijk helemaal niets. Maar toch zijn werk sprak mij aan. Nadat ik zijn laatst verschenen boek had gekregen onder de kerstboom, toch maar een workshop geboekt.

Pim nam ons mee op  reis door zijn werk, maar liet veel zien over compositie, scherpte dieptes en beeldbewerking. Heerlijke en inspirerende platen heb ik voorbij zijn komen. Hij liet zijn ruwe werk zien en welke beperkte photoshop nabewerkingen hij veelal uitvoerde. Photoshop in de journalistiek is eigenlijk not done. Een onlangs geschoten portret serie van Jan Smit haalde hij voor ons door zijn post productie. Leuk om te zien, veel zit in de dodge en burn en de crop.

De twee hoogte punten voor mij waren zijn Olympische Spelen en het koninginnedag drama in Apeldoorn. Veel mooie beelden van de OS heb ik gezien, even af en toe een dwaling dat ik ooit daar zo lopen met een dikke 400 mm F4.0 op een eenpoot statief…. Maar ook wat backstage beelden. Hoe het is om met 100 man met allemaal minimaal een 400 of 600 mm a 5000-7000 euro aan glaswerk op jacht te zijn naar het enige alles vertellend beeld. Remote shooting met pochet wizards is ook nog even voor bij gekomen. Mooie technieken!

 

Maar het meest aansprekende van zijn verhaal was de beleving van de het koninginnedag drama in 2009. Fotojournalistiek moet je op de juiste plaats en het juiste tijdstip zijn, en dan binnen enkele seconden een paar beelden maken.  Ik vond het bijzonder om te zien dat hij toch dat beeld van de zwarte suzuki tegen de naald aan maakte. Maar ook zijn multi media presentatie wat begon zoals elke koninginnedag. Prinsen en Prinsessen doen burgerlijke spelletjes en dan een afschuwelijk drama.  Pim heeft met de foto waarop een bebloede Karst T. en op de achtergrond de bus met de Koninklijke familie de zilveren camera 2009 gewonnen. Hij was zo vriendelijk om hem, naast al zijn dikke L lenzen ook de zilverencamera even te laten zien.

Ik zou zeggen neem een kijkje op zijn website http://www.pimras.nl. Ik heb weer veel geleerd en een erg leuke dag gehad!

 

2 thoughts on “Workshop Pim Ras

  1. Ha Arjan, ik ga zometeen op pad voor een workshop van Pim Ras en zar nog even te surfen naar info. Kwam ik op jouw blog. Leuk om te lezen en ik heb er nu nog meer zin in;).

    Ps hoe gaat het met de baby? Jullie al gewend aan de nieuwe gezinssituatie?

Geef een reactie

