Reportage Maasvlakte



Vandaag stond er op de fotovakschool documentaire reportage fotografie op het programma. Voor mijn project landschap fotografie was ik op de maasvlakte geweest. Een mooi gemaakt industrieel landschap. Ik ken het gebied redelijk goed. Zeker omdat ik er in een ver verleden bij de brandweer heb gewerkt. Mijn docent stimuleerde mij om een reportage te maken bij een bedrijf op de maasvlakte. Nu zijn deze bedrijven veelal niet echt open voor buitenstaanders. Dit in verband veiligheidseisen. Na wat emailen en bellen was ik welkom bij de EMO, de grootste kolen en ijzer erts overslag. Daar worden miljoenen tonnen erts over geslagen. Het landschap is zeer divers. Op woensdag 12 januari stond Aad op mij te wachten. Ondanks het hele slechte weer heeft Aad mij het bedrijfs proces laten zien, meegenomen op de silo’s en in de laad en los kranen. Door het slechte weer was het echt niet makkelijk om te werken.

Maar wat een mooie en bijzondere locatie is het, veel grote machines. Shovels welke in een keer 25 ton erts kunnen laden. Knijpers in de loskranen met een capaciteit van 80 ton! Vele kilometers aan transportbanden. Erg indrukwekkend!¬†Gelukkig mag ik terug komen bij de EMO om mijn reportage bij mooier weer, meer diep gang te geven. Ik wil Judith en Aad van de EMO bedanken voor deze mooie mogelijkheid. En zoals altijd, foto’s mogen niet gebruikt worden voor andere doel einden.

 

Geef een reactie

