Test auto fotografie

Soms heb je beelden in je hoofd welke je graag wilt maken. En weet je alleen niet direct of het ook mogelijk is om te realiseren. Ik maak soms gebruik van een autostatief. Deze DIY (Do It Yourself) autostatief heb ik ooit gemaakt van platen dragers, verwarmingbuizen, schroeven en wat staaldraad. Ik wilde eens kijken of het mogelijk was het statief ook aan een vrachtwagen te bevestigen en wat rijdende beelden te maken. Heerlijk voor het snelheid gevoel.

Het proces is simpel, plak je statief op, aan, of onder een vrachtwagen. Camera met een groot diafragma getal, lagere sluitertijd en langzaam gaan rijden. Het lijkt simpel. Bij het uitwerken van deze ideeen tijdens mijn piket week, liep ik toch tegen wat aandachtspuntjes. Een vrachtwagen is wat groter dan de gemiddelde personen auto, dus mijn statief mag wat langer worden. Bij een personen auto duw je de auto over een mooi glad stukje weg. De vrachtwagen van 18 ton is niet te duwen. Dus langzaam rijden. Alleen de beweging in het statief wordt te groot, met als gevolg onscherpe beelden. Ook het weer is van belang. Tijdens het fotograferen scheen de zon. Met als gevolg lagere sluitertijden onmogelijk zonder ND filter bijvoorbeeld, maar ook erg veel last van lens flare door invallend zonlicht. Voor deze test shoot heb ik gebruik gemaakt van een nieuwe Volvo FE 340 6×2 met Cargotec kraan en haakarm installatie. De locatie was de kazerne Gouda.

Nadat de beelden zijn gemaakt volgt er een nabewerking in Photoshop, waaronder het weghalen van het statief. Een arbeidsintensief karweitje.

En nu nog maar wat aanpassingen aan het statief doen, dus terug naar de ontwerp tafel. Voor mij is het goed om dit soort testen te doen, je merkt tekortkomingen waar je een oplossing voor kan vinden, en doet natuurlijk weer nieuwe ideeen op. Het zijn en blijven test shots. Maar met een mooiere locatie en een iets langere ” hengel” zijn een aantal aspecten opgelost en kunnen mooie beelden opleveren.

Wil je meer weten over een autostatief, kan je mailen of natuurlijk Google gebruiken.

One thought on “Test auto fotografie

Geef een reactie

